De inzet van bedrijfscommunicatie

bedrijfscommunicatie

In dit artikel lees je alles over de ins en outs van zakelijke communicatie. Wat is het precies, in welke omgeving gebruik je het en hoe zet je het succesvol in? Na het lezen van dit artikel ben je volledig op de hoogte. 

Wat is bedrijfscommunicatie?

Zakelijke communicatie is een veelomvattend begrip. Eigenlijk is het alle communicatie die je als persoon uitoefent ten behoeve van je beroep of bedrijf. Ook de middelen die je hiervoor kan gebruiken zijn divers. Dit varieert van vergaderingen, mails, intranet en social media. Het onderscheid in zakelijke communicatie is dat het zowel intern als extern kan worden ingezet. 

Waar communiceer je over? Ook dat kan van alles zijn. Bedrijfscommunicatie gaat bijvoorbeeld over nieuwswaardige feiten, vragen die betrekking hebben op het werk binnen een bedrijf, updates over de status van een bepaald project of uitnodigingen voor een evenement. Zoals je ziet kan de inhoud van de boodschap ook zeer uiteenlopend zijn. De belangrijkste voorwaarde is dat het over zakelijke aspecten gaat en niet over persoonlijke gevoelens of belangen. 

Zakelijk communiceren: in welke omgeving?

Zoals al eerder gezegd: bedrijfscommunicatie wordt ingezet in de uitoefening van een beroep of bedrijf. Denk hierbij aan de communicatie met collega’s onderling (intern) of met klanten van het bedrijf (extern). Ook als privé-persoon kun je zakelijk communiceren, bijvoorbeeld via een klacht of een sollicitatiebrief. 

Do’s en don’ts van bedrijfscommunicatie 

Let erop dat je zakelijke communicatie-uitingen voldoen aan de volgende voorwaarden om het doel van de boodschap te bereiken:

  1. Duidelijk: gebruik geen hele moeilijke woorden of onnodig veel vakjargon
  2. Efficiënt: maak je boodschap niet te kort of te lang. Zorg dat de boodschap de lading dekt, maar gebruik geen wollige zinnen.  
  3. Aantrekkelijk: Varieer met woorden en de lengtes van de zinnen. 
  4. Gepast: Houd rekening met de doelgroep waar je voor schrijft of spreekt. 
  5. Correct: Haal spel- en stijlfouten eruit. Ben je niet goed in tekst? Laat het nog even lezen door een tweede lezer.   

Wat vind jij de beste manier van bedrijfscommunicatie? Laat het weten in een reactie onder dit artikel. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *