corona maatregelen bedrijf

Bedrijfscommunicatie tijdens de Coronacrisis

Tijdens de Corona crisis is er een belangrijke rol voor de bedrijfscommunicatie weggelegd. Zowel de interne als de externe communicatie moet goed gebeuren. In dit artikel gaan we het hebben over de verschillende manieren om met je communicatie om te gaan tijdens deze crisis.

Externe communicatie

De externe communicatie van je bedrijf is gericht op klanten, partners en leveranciers. Allereerst willen we aangeven dat je iets móet zeggen.

Geen effect voor jouw bedrijf:

Ook al is er geen effect voor jouw bedrijf, je kunt niet doen alsof er niets aan de hand is. Voor klanten is tijdens deze pandemie veel onzeker. Wordt mijn bestelling nog wel geleverd? Zijn ze nog open? Dit soort vragen neem je weg door op je website een melding te plaatsen. Doe dit onder het hoofdmenu, in de footer of op de homepage. Een andere populaire methode is een pop-up melding.

Weinig effect voor jouw organisatie:

Heb je vrijwel geen veranderingen, bijvoorbeeld alleen een dag langere levertijd of een minder goede bereikbaarheid? Vermeld dit dan op de website op alle pagina’s waar iemand die vraag kan hebben. Voor een webshop is dit: homepage, categoriepagina, productpagina en het gehele orderproces. Ontmoedig mensen niet om te bestellen maar wees duidelijk in de verwachting.

Veel effect voor jouw klanten:

Heeft het Corona virus een grote impact op jouw bedrijf? Ben je gesloten of heb je een leverstop? Zorg dat je dit duidelijk op de site zet, via social media en eventueel via een nieuwsbrief bekend maakt. Heb je weinig klanten? Stuur dan een mailing rond of doe het telefonisch. Een belangrijk aspect van de communicatie met klanten is nu verwachting managen én voorkomen dat ze naar een concurrent gaan als die wel kan leveren.

Interne bedrijfscommunicatie

In de interne communicatie gaat het met name om jouw personeel een beeld te geven van wat de verwachting is. Geef antwoord op een duidelijke manier. Want vragen zullen je collega’s zeker hebben. Onderstaand een overzicht van vragen die je over kunt nemen in jouw interne mailing:

  1. Mag ik op mijn werk komen en hoe vaak mag dit?
  2. Als ik thuis geen goed kantoor heb, worden de kosten om de benodigdheden te kopen vergoed?
  3. Welke maatregelen worden op mijn werk genomen voor ons als personeel?
  4. Welke maatregelen zijn voor onze klanten/bezoekers verplicht?
  5. Wat moet ik doen als een klant/bezoeker zich niet aan deze voorschriften wil of kan houden?
  6. Als er afgesproken is dat we geen mondkapjes dragen op ons werk, maar ik voel me daar onprettig bij, wat kan ik dan doen?
  7. Bij wie kan ik terecht met vragen of klachten over ons Corona beleid?

Corona communicatie intern

Je kunt de communicatie rondom corona het beste via één persoon laten verlopen. Er zullen ongetwijfeld vragen of opmerkingen zijn, en zo is dit goed te verzamelen. Voorkom verwarring en spreek heldere regels af. Ook in je communicatie gebruik je hier dus duidelijke woorden voor.

Dus niet: Eigenlijk moet iedereen een mondkapje dragen

Maar wel: Iedereen is verplicht vanaf binnenkomst tot het verlaten van ons pand een mondkapje te dragen.

Benoem duidelijk de uitzonderingen op de regel:

Uitzonderingen voor deze verplichting zijn: tijdens eten of drinken.

Conclusie

De pandemie biedt veel verwarring en onduidelijkheid. Laat de communicatie van jouw bedrijf hier de uitzondering op zijn. Kies voor een helder corona beleid waarin je medewerkers zich kunnen vinden. Zij moeten de regels opvolgen en controleren bij bezoekers. Zorg dat iedereen aan boord is voor je regels gaat opleggen waar je personeel zich niet aan wil houden.

Zoek ook naar kansen in de markt, waarin kun jij uitblinken nu ook je concurrentie het moeilijk heeft. Denk aan:

  • Levertijd verbeteren
  • Assortiment uitbreiden
  • Service verhogen; bezorg bijvoorbeeld de producten in jouw regio (op dezelfde dag) bij mensen thuis
  • Zorg voor een goede update van je website met functionaliteit die mensen nu wensen, zoals een webshop of bestelsysteem

Wij wensen je veel succes in deze moeilijke periode!